Van chaos tot orde met een takenlijst op het werk

Voor veel mensen is een gestructureerde werkwijze een enorme opgave. Daardoor hebben ze allemaal hun eigen manier van werken geïntroduceerd, met chaos of zonder chaos. Het blijkt dat in ieder geval veel mensen een tip of trick om makkelijker te kunnen werken absoluut niet afslaan. En vaak zijn dit soort tips enorm simpel en voorspelbaar, maar misschien worden ze juist daarom vergeten of er gewoonweg niet aan gedacht.

Gebruik je voor de boodschappen een boodschappenlijstje?

Veel mensen zullen dit beamen. Maar waarom gebruik je dit dan niet voor op je werkplek? Een lijstje voor de werkzaamheden die je nog moet doen? Eigenlijk hartstikke logisch, en het werkt ook veel rustiger. Een lijstje kun je namelijk afwerken, daarnaast is het ook fijn om te werken volgens het schema van onderdelen ‘afstrepen’. Wanneer je een zogenoemde taak hebt afgerond is het fijn dat je een streepje door de taak kan zetten, zodat je takenlijst als het ware verkleint. Uiteraard is dit een psychologisch idee, maar wordt het wel fijn om taken af te ronden en blijf je er niet meer te lang mee zitten.

Volg een time management training

Om effectiever te werken kan je uiteraard ook een time management training volgen. Hiervan zijn er een aantal goede instellingen waar je deze kunt volgen. Tijdens een training leer je goed om te gaan met de stress en hoe je bijvoorbeeld je takenlijst naar behoren kunt afwerken. Vaak is het namelijk zo dat je het best met de grootste klussen kunt beginnen en vervolgens de makkelijkere taken wat later op de middag kunt doen. Het psychologische idee hierachter is dat je eerst je moeilijkste taak afrond waardoor de volgende taken alleen maar makkelijker en simpeler ‘lijken’ om uit te voeren. Dit is iets wat je misschien wel weet op voorhand, maar wat je wel in je systeem moet krijgen voordat het echt werkt.
Dus, denk er eens over na.. misschien is een time management training ook wel iets voor jou!

Comments are closed.