Wat voor auto’s kopen en verkopen consumenten?

Volgens cijfers van het CBS zijn er meer dan 8 miljoen auto’ s in Nederland, bijna elk gezin heeft een of meerdere auto’s in hun bezit in deze drukke, moderne tijd waarin niet alleen geld een belangrijk rol speelt maar ook gemak en status. Wat spreekt de consument aan? Welke auto’ worden het meest verkocht, en waarom?

 Waarom mensen bepaalde type auto’s verkopen

Een standaard gezin met kinderen is te vergelijken met een klein bedrijfje: het is een werkend geheel, die dankzij een strakke planning en goede samenwerking functioneert, dan hebben we het over zaken zoals maaltijden voorbereiden, kinderen op school afzetten of ophalen en uiteraard werk. Daarnaast moeten mensen ook aan het huishouden denken enzovoort, Het is daarom van essentieel belang in een typisch Nederlands gezin dat alles goed op een rijtje zit,en daar valt een efficient vervoermiddel ook onder. Een gezin met meerdere kinderen zal eerder een ruime Dodge kopen dan voor een kleine Seat, dat is ook terug te zien in de cijfers waarin zichtbaar is dat de verkoop van Dodge’s met 14.47% is gestegen terwijl de Verkoop van Seat’s sterk is gedaald met 13.62%.

Een passende auto kopen

Elk gezin is uiteraard verschillend, bij elke situatie hoort een passende auto die aan de wensen voldoet van de consument. De ene zal een werkvoertuig nodig hebben voor het vervoeren van ladders en verf terwijl de andere daarintegen een kleinere, zuinegere auto zal kopen om hoge maandelijkse omkosten te vermijderen, je kunt dus veel uithalen uit de type wauto waar iemand in rijdt. In de loop van 2012 valt op dat voornamelijk mazda’s het erg slecht doen in de autoverkoop industrie, de verkoop is met ruim  25.10% gedaald, De Lancia komt ook aardig in de buurt met een daling van 24,23%.

Welke auto’s verkopen, klein en goedkoop of groot en luxueus?

Het valt particulieren die auto’s verkopen op dat er steeds meer vraag naar is naar luxe auto’ s, maar ook naar kleinere/zuinige auto’s, wat in eerste instantie een beetje tegenstrijdig klinkt. Uit de cijfers blijkt dat Mini 18,06% meer auto’s verkopen over 2012 in vergelijking met 2011. Toch is de hoogste stijger de merk Lada met een ongelofelijke stijging van 100% in de verkoop van hun auto’s.

Een van de redenen dat er meer luxe auto’s worden verkocht, zoals bijvorbeeld Porsche met een stijging van 16.35%, is te danken aan banken die daar leningen voor verstrekken aan consumenten, leningen zijn tegenwoordig niet alleen voor hypotheken, maar ook beschikbaar voor kleinere inkopen zoals bijvoorbeeld een nieuwe auto kopen. Daarnaast hebben autodealers steeds vaker acties waarbij de consument in termijnen kan betalen, of de 2de helft pas over een jaar enzovoort. Er worden landelijk steeds meer leningen verstrekt voor het inkopen van auto’s waardoor bedrijven zowel als particuliere meer luxe auto’s verkopen.

Comments are closed.