Verpakking als invloed op koop- en eetgedrag

Het eten dat we kopen we niet alleen maar omdat goesting hebben in iets of gewoon omdat we honger hebben.  Volgens een onderzoek  nemen dagelijkse zo een 200 voeding gerelateerde beslissingen waarbij  de laagste aantal te maken heeft omdat we honger hebben.  Voor het eten van iets  waar onze zintuigen geprikkeld door verschillende  elementen en één belangrijk voorbeeld hiervan is de verpakking.   Verpakking heeft  grote invloed op zowel het koopgedrag retail  als het eetgedrag. Daarom is het van groot belang om als voedselproducent voldoende tijd en geld in het design van je verpakking te steken.

Veel mensen zijn al op de hoogte van  daar kleuren ook een invloed heeft op ons koopgedrag.  Een goed voorbeeld hiervan is MC Donalds met hun logo dat geel en rood als kleuren heeft, deze kleuren zouden je honger gevoel stimuleren.  Je moet natuurlijk kijken wat je wilt bereiken met je product als je een gezond product wilt verkopen moet je geen rood en geel gebruiken maar dan kan je beter kleuren gebruiken groen wat mensen de indruk geeft dat jou product gezond is.

Het gebruik maken van al dan niet transparante verpakking  beïnvloed je koopgedrag ook.  Voor sommige producten is een transparante verpakking belangrijk  omdat ze het product willen zien , dit is vooral bij groenten  zoals sla of tomaten.

Ook geur is van groot belang bij het aankopen  van producten, in een supermarkt zorgen ze ervoor dat de geur van pasgebakken brood goed te ruiken  is omdat dit het honger en goesting gevoel stimuleert. In kleding winkels maakt men veel gebruikt van deze methode, de bekendste winkels die hier  gebruik van maken zijn Zara, Massimo Dutti, Hollister en Abercrombie & Fitch.

Het vergaren van dit informatie wat het koopgedrag van je klanten beïnvloed is van groot belang voor een bedrijf omdat je hier door je verkopen mee kan stimuleren, je looproute winkelen veranderen en nog zoveel meer.

 

Comments are closed.