Bij een acceptatietest komen een aantal belangrijke vragen aan bod die tijdens het proces beantwoord zullen worden. Wanneer wij ons bezig houden met systemen en het testen van software houden wij ons aan deze vragen overeind en kunnen we aan de hand van de antwoorden een bepaalde strategie bepalen voor het voltooien van de software. Ten eerste zullen we altijd controleren of het systeem acceptabel is. Dit klinkt natuurlijk erg logisch maar het is een hele belangrijke overkoepelende vraag. Vervolgens kunnen we onszelf afvragen of het systeem dat we gaan testen beter is dan het huidige systeem. Mocht dit niet het geval zijn dan zou het gek zijn om het verder te ontwikkelen, als er al een systeem is dat net zo goed of zelfs beter werkt. Vandaar dat we ook deze vraag meenemen in onze bevindingen. Daarna is het van belang of de gebruiker er bij wijze van spreken morgen mee aan de slag zou kunnen. Wanneer dit zo is dan is het een goed systeem en dan heeft het weinig eventuele problemen. Afsluitend controleren we altijd of het doel van het systeem duidelijk is voor de gebruiker en de ICT ontwikkelaar. Dit moet altijd op één lijn liggen.