Moe door suiker?

De hoeveelheid toegevoegde suiker in de voeding is van invloed op voedingsstof samenstelling die je binnen krijgt. Een normaal voedingspatroon in combinatie met veel suiker is natuurlijk af te raden.

Echter, in de praktijk geldt dat een persoon zich vaak niet bewust is van hoeveel suiker hij of zij tot zich neemt. Je eet netjes de dagelijkse hoeveelheden, krijgt voldoende vezels, vitamines en mineralen binnen. En toch voel jij je moe…

Iedereen weet dat als een persoon  de juiste energiebalans wilt. Hij of zij voldoende gezond voedsel moet eten. Een tips is dan ook om de suikerinname te verlagen en er een toename plaatsvindt van vezels en essentiële vitaminen en mineralen. Van suiker kan namelijk worden gezegd dat het naast energie je ook kan uitputten, omdat onder andere de andere stoffen minder goed tot uiting komen.

Dit verwateringseffect geldt niet alleen voor de grote van je voedingswaarde maar ook voor alle voedingsstoffen. Dit geldt met name voor foliumzuur, calcium, magnesium en zink. Als je in verhouding te veel suiker tot je neemt dan werkt het voor die stoffen nadelig.

Dit geldt ook voor voedingsvezel en de overige microvoedingsstoffen – vitamines D en E, ijzer, jodium, selenium en kalium. Het wordt dan zelfs moeilijk om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te halen. Dus om meer energie te krijgen, moet je het aantal toegevoegde suikers verminderen.

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Natuurlijk is het simpel om minder suiker of geen suiker in de koffie of thee te doen. Daar heb je invloed op, maar je hebt geen invloed op hoeveel suiker er in een bepaalde vruchtendrank zit, of in een potje saus.

De voedingsmiddelen gebruikt suiker als smaakversterker. Het is algemeen bekend dat er in frisdrank en koek suiker zit, maar in andere dagelijkse producten die je koopt, kan net zo goed een paar suikerklontjes zitten. Het is dus raadzaam om op de etiketten te kijken om te vergelijken. Hoeveel suiker er in een product zit binnen een bepaalde productgroep.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.