Wat houdt een merkonderzoek in?

Een merkonderzoek bestaat uit veel verschillende aspecten. Wanneer u een goed idee heeft of een goed product en/of dienst heeft ontwikkeld en deze graag wilt gaan verkopen is het belangrijk om een merkonderzoek te laten uitvoeren. Een veelvoorkomende fout van veel startende ondernemers is om hun producten, diensten en merknaam onbeschermd te introduceren en te verkopen. Het is belangrijk dat overal aan gedacht wordt voordat je het product, merk of dienst introduceert. Zo is de eerste stap om een merkonderzoek te laten uitvoeren. Dit is veelal aan te raden voordat je een merk registreert, aangezien de kans op slagen met een merkonderzoek een stuk groter wordt.

 

Bescherm het merk, product en dienst

Het beschermen van het merk, product en/of dienst is misschien wel het allerbelangrijkste onderdeel wanneer je een eigen bedrijf start. Je wilt natuurlijk niet dat concurrenten met jouw idee, product en/of dienst aan de haal gaan en verkopen voor zo’n lage prijs dat jij niet eens meer kan meeconcurreren. Maar je wilt natuurlijk ook niet dat je reputatieschade lijdt omdat een ander bedrijf ook onder jouw merk – en handelsnaam producten gaat verkopen. Wanneer deze producten van zeer lage kwaliteit zijn en er maar weinig mensen zijn die tevreden zijn met hun aankoop zullen ze jouw merk hiermee associëren. Beide bedrijven hebben immers dezelfde naam. Ook het logo moet beschermd worden. Je hebt natuurlijk lang zitten brainstormen over de perfecte merknaam en het mooiste logo. Tijdens een merkonderzoek komt naar voren of het mooie logo en de verzonnen merknaam allang bestaan. Wanneer je zonder merkonderzoek het merk zou willen laten registreren zou je hier anders pas na veel kosten achter komen. Ook bestaat er de kans dat het logo of merk niet onderscheidend genoeg is waardoor deze kan worden geweigerd wanneer je deze wilt registreren. Dit zijn allemaal onderdelen welke aan bod komen tijdens een merkonderzoek, om de merkregistratie zo succesvol mogelijk te laten verlopen.
Uiteraard komt er nog meer kijken bij een merkonderzoek, zo kan er bij veel merkenbureaus een gratis merkscan worden uitgevoerd waarbij zij jou ook voorzien van adviezen over het logo en merknaam zodat jij helemaal tevreden bent met de uitkomst.

Comments are closed.