Jij bent het visitekaartje van je bedrijf

Als ondernemer ben je het visitekaartje van je bedrijf. Zorg er dus altijd voor dat je er netjes en verzorgd uit ziet en dat je als je naar klanten gaat in stijl gekleed gaat. Maar zorg er wel voor dat het past bij het vak wat je uitoefent. Als je bijvoorbeeld metselaar bent is het niet gebruikelijk om in pak aan te komen op een bouwplaats en te inventariseren wat er allemaal gemetseld moet worden.

Zorg altijd dat je uitdraagt wat je als ondernemer wilt bereiken. En dat is niet alleen de kleding die je draagt maar ook de manier hoe je met de klant omgaat. Probeer als eenmanszaak persoonlijk te zijn en interesse te tonen in de persoon waarmee je praat. Je bent ten slotte geen eigenaar van een miljoenenbedrijf met honderden werknemers dus gedraag je ook naar het formaat van je bedrijf.

Schep vooral niet te veel op over hetgeen wat je voor de klant kan betekenen. Wees realistisch en kies voor een open manier van communicatie. Overleg met de klant en betrek deze altijd zo veel mogelijk in het proces van de opdracht. Het is van belang dat je dicht bij de klant blijft staan en van de klant een ambassadeur maakt voor jouw bedrijf. Een ambassadeur zal namelijk altijd tegen andere ondernemers vertellen hoe tevreden hij is over de geleverde diensten of producten van jouw bedrijf.

Visitekaartjes zijn ook uitermate van belang. Zorg altijd dat er voldoende gegevens op staan om contact op te nemen. Maak het visitekaartje daarnaast ook persoonlijk door een foto van je jezelf er op te zetten zodat de persoon welke je het visitekaartje hebt gegeven gelijk een beeld heeft van de persoon waarvan hij deze ontvangen heeft.

Comments are closed.