Het succes van Ultimate Fighting Championship

In 1993 begon de UFC, de Ultimate Fighting Championship, als een professionele mixed martial arts organisatie die zich bezig hield met het organiseren van MMA evenementen. Het doel was om een echte Ultimate Fighting Champion te krijgen vanuit een toernooi opzet. Aan dat toernooi konden dan alleen de beste sporters meedoen die excelleerden in hun vechtkunst zoals karate, jiu-jitsu, boksen, muay thai etc. De winnaar van het toernooi zou worden gekroond tot kampioen.

Nadat de UFC was gelanceerd, werd het vooral in Brazilië uitermate populair. Ook in Japan kon de UFC rekenen op veel aanhangers. In januari 2001 werd het UFC gebeuren verder uitgewerkt. Er kwamen pay-per-view events en vandaag de dag zijn dat er 12 tot 14 per jaar. Ook in andere landen worden deze events uitgezonden zoals door Viewer’s Choice in Canada, MAIN EVENT in Australië, Globosat in Brazilië en Setanta en Bravo in het Verenigd Koninkrijk. Zuffa, een groot kabelbedrijf, zag in 2001 het succes van de UFC in en nam het bedrijf over. Zij stelde meer regels op en werden onderhevig aan regelgevende sport commissies. Hierdoor werd MMA gerekend tot een legitieme vechtsport. Ook werd de UFC nu geaccepteerd als legale vechtsportorganisatie.

De UFC weet steeds meer mensen te boeien. In Montreal, Canada, waren er meer dan 21,000 toeschouwers bij een UFC evenement, een record! Ook op merchandising gebied heeft de UFC veel succes. De organisatie beschikt over een eigen kledinglijn met diverse MMA broekjes, MMA handschoenen en vrijetijdskleding.

Comments are closed.