Die arme ICT Manager die verkopers moet weren

??????????????????Vorige week was ik op bezoek bij een bevriende ICT Manager van een middelgroot bedrijf. Deze man wordt per week ongeveer 10x gebeld door ICT bedrijven die een afspraak met hem willen maken. Deze man had van alle gesprekken notities gemaakt. Hij vroeg zichzelf af of al die bedrijven die met hem een afspraak wilden maken wel wisten waar ze mee bezig waren.  Alle openingszinnen die de verkopers bij hem hanteerden had hij het afgelopen jaar genoteerd.  Ik deel de top 5 met jullie. Oftewel, de openingszinnen die het meeste voorkwamen.

Op nummer 1:

Goedem….meneer u spreekt met ……van ABC ICT. Mag ik u eens vragen hoe tevreden u bent met uw huidige ICT oplossing.

(zijn reactie op deze vraag? Dat gaat je niets aan want ik ken je niet.)

Op nummer 2:

Goedem….meneer u spreekt met……van DEF ICT. Bent u bekend met ons bedrijf?

(zijn reactie op deze vraag? Nee dat ben ik niet en ik wil ook niet bekend zijn met jullie.)

Op nummer 3:

Goedem…..meneer u spreekt met …..van KLM ICT. Mag ik heel kort ons bedrijf eens aan u voorstellen?

(zijn reactie op deze vraag? Liever niet, ik bel jou toch ook niet om mijn bedrijf aan je voor te stellen.)

Op nummer 4:

Goedem…..meneer u spreekt met…..van QPC ICT. Ik wil u graag uitnodigen voor een seminar op …..Mag ik u daarvoor noteren?

(zijn reactie op deze vraag? Stuurt u de informatie maar naar info@……..nl Als het interessant is dan meld ik mij aan. U hoeft mij daarover niet te bellen.)

Op nummer 5:

Goedem…..meneer u spreekt met…..van ZOF ICT.  Ik besef mij dat u een druk bezet man bent maar…….

(zijn reactie op deze vraag? Als u weet dat ik druk ben waarom belt u mij dan?)

Zijn grootste frustratie is, wat hij noemt, die onbenullige openingszinnen. Van alle bedrijven die hem gebeld hadden heeft hij er twee uitgenodigd om op afspraak te komen. Ik vroeg hem waarom?  Deze twee bedrijven, die hij overigens niet kende, waren ontzettend goed op de hoogte van de ICT oplossing die zijn bedrijf in gebruik heeft. Ze vroegen niets aan hem maar introduceerden aan de telefoon een mogelijke oplossing waardoor hij beter, sneller of goedkoper kon werken. Hij werd getriggerd door iets wat mogelijk iets nieuws of beter kon zijn dan wat zij nu hadden.

Hij is op zoek naar innovatieve oplossingen. Hij is niet direct op zoek naar andere leveranciers. Hij is op zoek naar originaliteit en niet naar standaard. Hij is op zoek naar verrassingen aan de telefoon.

Dus…..doe hier je voordeel mee.

Ernst Pietersen IDBO Training

Comments are closed.